Hoe kan je lichter leven als hoog sensitief persoon?

door | sep 18, 2021 | Hooggevoelig, Hoogsensitief, hsp

Hoe kan je lichter leven als hoog sensitief persoon?

Hoe kan je lichter door het leven gaan als je een hoog sensitief persoon bent? Oftewel: hoe kan je dingen los laten die jou, als hsp’er, juist zwaarte geeft? Auteur Jolijn Hendriks heeft hier recent een interessant boek over geschreven: puur lichter leven. Dit boek is een vervolg op het succesvolle boek ‘Puur hooggevoelig’. In puur lichter leven gaat Hendriks in op de uitdagingen waar elk hoog sensitief persoon mee te maken krijgt. Met behulp van voorbeelden uit de praktijk, oefeningen en handige tips wordt getracht om je te leren hoe je lichter door het leven gaan kan.

Wij hebben 10 tips uit het boek van Jolijn Hendriks verzameld en hieronder samengevat.

  1. Omarm de dingen die je energie geven

Het leven is een opeenstapeling van gebeurtenissen. Deze gebeurtenissen geven energie of kosten juist energie. De tip van Jolijn is dan ook om de dingen te omarmen die je juist wél energie geven. Welke dingen geven energie? Onder andere creatief zijn, met de natuur bezig zijn en het onderhouden van warme contacten geven je energie. Zorg daarnaast voor een juiste balans van gevers en nemers in je vriendengroep. Hoog sensitieve mensen kunnen te veel energie kwijt raken aan veel nemers in hun nabije kring. Probeer die balans dan ook op orde te krijgen en te houden.

  1. Laat zwaarte in je omgeving los

Invloeden van buitenaf hebben, ongemerkt, veel invloed op het leven. Deze zwaarte van buitenaf kan een grote invloed hebben op jouw gevoel. Indien je hoog sensitief bent, heb je moeite met het verwerken van spanningen, ruzies en verdriet. Probeer deze spanningen te accepteren en ga dit niet overmatig proberen te controleren. Als je dat gaat doen, werkt het alleen maar averechts. Je gaat je daardoor alleen maar meer zwaarte opleggen.

  1. Vermijd zwaarte in de wereld

Geweld, politieke spanningen en hongersnood kunnen ook van invloed zijn op hoog sensitieve personen. Je neemt dan namelijk alles persoonlijk op, waardoor je heftig kan reageren op dergelijke invloeden van buitenaf. Probeer daarom de informatie via de televisie en media zoveel mogelijk te beperken. Maak belangrijke keuzes over de gebeurtenissen waar je wel van op de hoogte wilt zijn/blijven.

  1. Geef je zintuigen rust

Je zintuigen zijn de hele dag ontzettend druk; dat is met name het geval bij hoog sensitieve personen. Deze zintuigen hebben echter ook rust nodig. Geef je zintuigen dan ook dagelijks de nodige rust. Heb je een moment van overbelasting of extreme vermoeidheid? Kom volledig tot rust en sluit je ogen. Op die manier kunnen je zintuigen even terugschakelen en tot rust komen. Met name in de huidige hectische wereld vol met prikkels is dit een belangrijke tip.

  1. Vergeef personen

Als hoog sensitief persoon heb je de neiging om in gebeurtenissen te blijven hangen. Probeer dit zo min mogelijk te doen. Vergeef personen die fouten hebben gemaakt. Heb je zelf een foutje gemaakt? Vergeef jezelf dan ook. Niemand is perfect en iedereen maakt fouten. Probeer wel je gevoelens te uiten, maar blijf hier niet in hangen. Op deze manier kan je negatieve energie loslaten, terwijl je hier positieve energie voor terug krijgt.

  1. Plan tijd voor jezelf in

We hebben het al vaker gezegd: het leven van een ieder zit zo ongelooflijk vol tegenwoordig. Het is echter ontzettend belangrijk om óók tijd voor jezelf te hebben. Met name voor een hoog sensitief persoon zijn die momenten uiterst noodzakelijk. Plan daarom tijd voor jezelf in. Kom op die momenten tot rust en maak gebruik van de stilte om je heen.

  1. Laat dingen los in een relatie

Als hoog sensitief persoon zijn relaties niet al te makkelijk. Relatie- en bindingsangst geeft zwaarte aan de relatie, terwijl dat nergens voor nodig is. Ga daarom terug naar de basis en wees jezelf bewust van de zaken die zwaarte aan je relatie geven. Stel grenzen voor je zelf en geef deze grenzen goed bij je partner aan. Luister naar je lichaam, vertrouw op je intuïtie en neem genoeg rust. Deze rust kan leiden tot een beter contact met jezelf én met je partner.

  1. Acceptatie

Bij hooggevoelige personen is acceptatie een proces van vele obstakels. Voorafgaand acceptatie moet een hoog sensitief persoon met veel obstakels en worstelingen aan de slag. Accepteer sommige situaties en kies de gewenste omstandigheden. Uiteindelijk kan je op deze omstandigheden mee varen. Wees je er bovendien van bewust dat niet alles te veranderen valt. Sommige dingen moet je simpelweg accepteren.

  1. Probeer trauma’s los te laten

Door een overgevoelige opname van prikkels is een hooggevoelig persoon bijzonder gevoelig voor een trauma. Voor hooggevoelige personen biedt de natuur een uitgelezen mogelijkheid om een trauma los te laten. In de natuur kan je deze negatieve energie van je af laten vloeien, zodat je de wonden en littekens kan gaan verzorgen.

  1. Beleef intens en geniet

Voor hooggevoelige personen is het normaal dat ze alles intens beleven. Daardoor kunnen ze ook intens genieten van bepaalde gebeurtenissen. Probeer daarom te werken aan een gezonde basis, zodat je optimaal kunt genieten van de mooie momenten in het leven. Vervolgens kan je ook gaan bouwen aan het loslaten van de zwaarte en het omarmen van een lichter leven!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *