3 ongelofelijk efficiënte tips tegen stress

door | feb 7, 2021 | Stress

3 ongelofelijk efficiënte tips tegen stress

Stress, iedereen krijgt er tijdens zijn of haar leven wel eens mee af te rekenen. Wanneer stress slechts tijdelijk de kop opsteekt hoeft dat niet meteen een groot probleem te betekenen. Het komt in de praktijk echter steeds vaker dat stress bij mensen de overhand krijgt. In dat geval wordt het wel een probleem. Stress kan namelijk niet alleen mentale, maar ook fysieke klachten met zich meebrengen. Bovendien is ook het algemene gevoel dat stress opwekt in de praktijk niet bepaald gunstig of comfortabel te noemen. Gelukkig zijn er verschillende zaken die je kan doen om de stress die je ervaart in je leven te verminderen. Wij hebben alvast drie interessante tips voor je op een rijtje gezet die ongelofelijk efficiënt kunnen zijn tegen stress.

Sporten is en blijft een absolute aanrader

Sporten is goed voor de gezondheid. Er zal werkelijk niemand zijn die dit zal ontkennen. Niet alleen zorgt sporten er voor dat je kan rekenen op een goede conditie, daarnaast helpt het ook om de strijd met overgewicht aan te binden. Nog een niet onbelangrijk voordeel waar je op kan rekenen bij sporten heeft te maken met het verlagen van het stressniveau dat je kan ervaren. Door de bewegingen die je maakt komen er namelijk zogenaamde endorfines vrij. Voor deze endorfines geldt dat er in de praktijk zeer vaak naar wordt verwezen als zijnde gelukshormonen. In principe beschikken deze hormonen over een dubbele werking, namelijk:

  1. Ze reduceren stress;
  2. Ze geven je een vrolijk gevoel;

Merk je dus tijdens een bepaalde periode op dat je wordt geconfronteerd met zeer veel stress? Wil je daar graag wat aan doen terwijl je ook nog eens op verschillende andere vlakken een meerwaarde voor je gezondheid kan realiseren? Dan is sporten zeker de moeite waard!

Multitasken kan, maar doe het met mate

Verschillende onderzoeken die werden uitgevoerd door de jaren heen hebben duidelijk gemaakt dat vooral multitasken één van de belangrijkste oorzaken is van stress. Nu is dat natuurlijk wel vervelend, want voor bepaalde functies kan multitasken een absolute must zijn. Dit gezegd hebbende zijn er verschillende zaken die je op dit vlak kan doen, namelijk:

  1. Zet de notificaties van je e-mail tijdelijk uit;
  2. Geef aan je collega’s aan wanneer je tijdelijk niet gestoord wil worden;
  3. Leg je smartphone aan de kant en scroll niet door social media;

Door je tijdens het werken te focussen op één specifieke taak en de verschillende opdrachten op volgorde af te werken zal je kunnen vaststellen dat je het stressniveau aanzienlijk binnen de perken zal weten te houden.

Neem even tijd voor jezelf

Voor ongelofelijk veel mensen geldt dat ze vanaf het eerste moment dat ze wakker worden tot ze terug gaan slapen geconfronteerd worden met drukte, drukte en nog eens drukte. Het kan daarbij niet alleen gaan om de drukte op het werk, maar ook binnen het gezin. Om er voor te zorgen dat je ook even tijd voor jezelf kan nemen kan het wenselijk zijn om bijvoorbeeld eens een uurtje aan tijd in je agenda te reserveren. Op die manier kan je op z’n minst dat ene uurtje terug tijd nemen voor jezelf en even lekker ontspannen. Je zal merken dat je stressniveau ook hierdoor in één klap stevig kan dalen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *